22. mars 2009

Landsmøtet 2009, Dag 4, Brev 11

Puhhhh...

Nå er landsmøtet over for denne gangen. Og med oss i bagasjen har vi masse påfyll som vi skal ta med oss ut i valgkampen. En valgkamp som kommer til å bli tøff og som vi må jobbe masse i. Skal vi berge mandatet denne gangen krever det utrolig mye av hver og en av oss.


For på dette landsmøtet har vi hatt mange utrolig gode debatter. Vi har hatt en del utfordringer, men ikke minst har vi vunnet mange seire. For vi har klart å være svært tydelige på oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen uten å gå i fella Venstre gikk i ved å stille absolutte ultimatum.

Og vi har klart å samles om at det finnes alternativer til krig i Afghanistan hvor både soldater og sivilbefolkningen lider seg gjennom en prosess som uansett kun vil kunne løses gjennom dialog og samtaler.

Og vi har klart å finne veien gjennom debatten om klimautfordringene og det disse vil bety for hver og en av oss i framtida. Hvordan vi alle må dra lasset og hvordan SV sitter i førersetet og er det partiet som er pådriver for å gjøre samfunnsendringer som monner.

Og vi har klart å komme frem til løsninger for den nye skoledagen hvor fysisk aktivitet, kulturskole, andre aktiviteter skal være det som gir MER kunnskap, ikke mindre. For den nye skoledagen handler om å se hele kroppen i sammenheng. Å se på det fysiske i sammenheng med læringsevnen.

Og vi har klart å finne en tredje vei i fildelingsdebatten. En debatt hvor det virker som om SV er det eneste partiet som ser at samfunnet utvikler seg og at musikk ikke omsettes på tradisjonelt vis lenger. Hvor vi er nødt til å ta framtida innover oss i dag. For noen er det faktisk også nødvendig å ta nåtida innover seg.

Og vi har klart å gjennomføre et møte hvor politikk har stått i fokus. Hvor media harrvært litt desperate på jakt etter konflikter som de "dessverre" ikke har klart å finne. For SV er et parti med kraft det. Et parti som virkelig vil noe. OG et parti som har evnen til å gjøre noe, å forandre noe, å skape noe.

Et parti jeg forøvrig er STOLT av å være medlem av.

Takk for nå i denne omgang. Dette vil være det siste reisebrevet fra Landsmøtet. Her på Flesland er det nå kun timer til jeg er hjemme. Men jeg lover at jeg skal komme tilbake til mange av de enkeltsakene som jeg har vært gjennom. Kanskje ser du meg i media med det også. Og om du treffer med på gata... ikke nøl med å stille spørsmål. For jeg setter utrolig stor pris på å svare jeg. På alt!

So long! :)

5 kommentarer:

  1. Fellen Venstre har falt i ved å stille ultimatum? For et parti som ønsker å fremstå som seriøst i miljødebatten må det være ganske pinlig at dere omtaler det å stille et ultimatum om at miljøet skal settes først som en felle. Det er i beste fall en felle SV ikke vil gå i fordi man da ikke kan sitte i regjering etter valget og skylde på AP når det likevel blir oljeboring i nord.

    En venn av meg i Nord-Trøndelag SV forklarte den manglende utbyggingen av vindkraft og utbyggingen av gasskraftverk uten rensing med at "Dette er vår første regjering, vi må lære å spille spillet før vi får gjennomslag". Vel, fint at dere synes at regjeringen er et øvingsrom hvor dere er ferdigutdannet omtrent når du kan ta båt til stortinget, men kan dere ikke leke regjering etter at vi har unngått klimakkrisen?

    Dere har funnet et alternativ til krig i Afghanistan. All ære til SV for dette, men så lenge SV er garantisten for en flertallsregjering med AP (og LO) i spissen, vil det bli sendt soldater til Afghanistan, det vil letes etter olje i nord og det vil investeres like lite i fornybar energi som de siste 3,5 årene (nesten halvparten av hva Bondevik II investerte, gratulerer).

    At SV kommer etter med sin fildelingspolitikk ønsker jeg velkommen. Men det blir et velkommen etter. Dette vedtok Venstre for et år siden.

    Den nye skoledagen fremstår som et gufs fra fortiden, hvor alle skulle skoleres i den samme doktrinen. Husk at alle store oppfinnelser har kommet i land hvor det private initiativet og enkeltmenneskets muligheter har blitt framhevet og belønnet.

    Du trenger ikke å bry deg om noe av det jeg har skrevet, hvis du bare kan svare meg på et spørsmål. Når skal jeg få være med barna mine?

    SvarSlett
  2. Mye av det du skriver her er ikke annet enn et forsøk på å sette SV i et negativt valgkamplys, og det vet du og alle andre som leser også. Nå kjenner jeg sikkert vennen din i Nord-Trøndelag SV også, men jeg tror nok dessverre ikke at denne "vennen" din helt vet hva han snakker om. For SV har oppnådd mer for miljø, klima og andre viktige spørsmål i denne genren i løpet av denne perioden enn noen annen regjering før har klart.

    Men det er en annen ting som faktisk er interessant å svare direkte på. Og det er det du skriver helt til slutt. "Når skal jeg få være med barna mine?" Et godt spørsmål som fortjener et svar.

    For det første så kan jo ikke jeg vite noenting om hvordan du tilbringer tid med barna dine, men oppunder 95% av de minste barna i skolen går i dag i SFO. Det vil si at SVs heldagsskole kun vil gi disse en mer pedagogisk skolehverdag som gir innhold til oppbevaringsplassene som er dagens ordning.

    Jeg vet jo ikke om du har barn i den alderen, og det kommer jeg sikkert aldri til å få vite heller, men de som har det vil faktisk få MERE tid med barna sine med SVs nye skolehverdag. Lurer du på hvorfor?

    Jo det er fordi foreldrene til disse 95 % av ungene i dag kommer hjem fra jobb, spiser middag og så starter kjøret! Bokstavelig talt. Unger skal kjøres hit og dit eller følges. Og timene går. Noen unger har to aktiviteter de holder på med også, og fraktingen av unger overalt tar utrolig mye tid og gir ikke deg ett eneste minutt ekstra tid sammen med ungene dine.

    Med SVs nye skolehverdag får du faktisk MER tid med ungene fordi noen av disse aktivitetene kan legges inn i skolehverdagen være seg leksehjelp, kulturskole eller idrett. Da kan du heller bruke ettermiddagen til å være sammen med ungene, til å leke, til sosialisering, til god gammeldags omsorg.

    Men det kan jo hende at du er en av de 5 % i Norge som holder ungene dine ute av mye av den aktiviteten som skjer i SFO da. Og i tillegg er det absolutt grunn til å rope et varsko. For blant disse 5 % som ikke er i SFO finner vi også de aller fleste av de som virkelig trenger tilbudet aller mest. De som ikke er integrert. De som ikke inkluderes i samfunnet. Om du er en av disse aner jeg ikke, men min skole og SFO vil gi foreldrene MER tid med barna fordi oppbevaringen vi har i SFO i dag erstattes av leksehjelp, kulturskole, idrettsaktiviteter, sunn skolemat og omgang med andre.

    Spørsmålet er egentlig om det er de 5 % som står utenfor dise tilbudene i dag som skal legge premissene for den hverdagen 95 % egentlig ønsker seg.

    SvarSlett
  3. Takk for et godt og gjennomført svar. Slikt inspirerer og er ikke vanlig kost på nettets mangfoldige blogger.

    Selvsagt vil både jeg som Venstemann og du som SV-mann tenke valgkamp nå som september nærmer seg med stormskritt, det skal jeg være den første til å innrømme.

    Personlig er jeg en stor tilhenger av Odd Einar Dørums utsagn om at "skolen skal være et sted å lære, ikke bare et sted å være"- Det er mye skolen kan gi barna, men ikke alt, og det er helt avgjørende for et barns utvikling at det får impulser fra utenfor systemet.

    Derfor vil jeg at barna mine skal komme til en skole hvor læreren vet hva han snakker om. Et halvt års etterutdanning av lærere hvert 8. år kunne bidratt til å sikre en oppdatert og kompetent lærerstab. Høyere utgangskrav fra lærerhøyskolen og differensierte lønnsordninger (som alle andre steder i samfunnet skal det lønne seg å arbeide hardt og godt) ville vært nok et steg i riktig retning, selv om vi sannsynligvis vil være svært uenige på disse punktene.

    Fotball, sjakklubb, bordtennis, teatergruppe og fiolintimer skal være fritid og ikke forbundet med skole. Dette skal trenes og undervises av mennesker som ikke er statsansatte, men grasrotsengasjerte.

    Er i ekstremt godt humør i dag, så du får tilgi den totale mangelen på krass tone (slik som vanligvis hører hjemme i slike kommentarfelt), men dette var alt jeg klarte å hisse meg opp til.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Og mine gode kompis heter Hans-Olav Bakken. Ikke vær for slem med ham, han er en fin fyr ;)

    SvarSlett
  5. Skal ikke være slem jeg. aldri det. Bare rettferdig! :)

    Men det er det som er dilemmaet egentlig. At både SV og Venstre egentlig ønsker det samme for skolen. Det er ingen motsetninger der. Kvalitet og innhold er veldig viktig, og det aller mest sentrale er at dette settes sammen med mulighet for læring og evne til å formidle.

    Dette betyr at læreren er den viktigste ressursen, og da skal vi ha nok lærere og ikke minst kompetente lærere. Men læring skjer best når det er trivsel, og derfor skal det være rom for det også.

    Men at det blir bedre lærere av differensiserte lønninger hvor trynetillegget er det viktigste, det er en påstand jeg ikke er sikker på at du har noe belegg for. Og der er vi ideologisk uenige.

    Jeg mener læreren stimuleres til best kvalitet når den personlige økonomiske situasjonen ikke er det viktigste. Når læreren har nok lønn til å kunne konsentrere seg om kunnskap, da vinner vi.

    Men igjen.... du og Venstre kjemper for i overkant av 5 % av de minste barna i skolen. Husk det. 5 % Resten av ungene er der allerede de. På oppbevaring, og faktisk ikke veldig bra oppbevaring heller mange steder.

    SvarSlett