18. mars 2009

Landsmøtet 2009, Dag -1, Brev 2

Hva vet egentlig folk flest om KFU, eller kommunale foreldreutvalg, spurte jeg forleden dag på fjesboka mi. Noen svar kom det, men ikke akkurat sånn overstrømmende da. Men det er et viktig spørsmål å stille synes jeg. For jeg har kjempet en god stund nå for at foreldre skal bli en formell del av det politiske miljøet og ikke som i dag bare være de som gir enkelte politikere alibi for egne handlinger.

På alle skoler rundt om i Norge er det foreldreutvalg, eller FAU som de kalles. Foreldreutvalgene er i dag lovpålagte og skal arbeide som rådgivende organ for den enkelte skolen. I kommuner med mer enn en skole er det noen steder lagt til rette for at det skal være mulig med valg fra disse foreldreutvalgene til et kommunalt fellesorgan (KFU) som skal fronte saker opp i mot kommunens politiske miljø og opp i mot administrasjonen. Det er denne rollen jeg mener bør lovfestes, for det er den ikke i dag.

Alt for lenge har dette engasjementet vært prisgitt ildsjelene og engasjementet til enkeltpersoner. I tillegg er det ikke alle som orker å kjempe for sine saker når det tilsynelatende ser ut som om ingen gidder å lytte. Når det føles som om innspillene møter døve ører. Dette vil jeg gjøre noe med.

For ved en lovfesting av de kommunale foreldreutvalgene så vil det være behov for en tydeliggjøring av hvordan utvalget skal virke. Hvordan utvalget skal ha mulighet til å komme med innspill. Hvordan innflytelsen faktisk blir reell. For det er viktig; at foreldrene gis en formell rett til å ha en mening om hvordan skolen skal være.

Dette er i kortversjon det jeg har fremmet som forslag til uttalelse fra årets landsmøte. For å forsterke det punktet vi allerede har fått inn i arbeidsprogrammet om et forsterket hjem-skole samarbeid.

Viktige lenker:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar