28. mars 2009

Er det OK å diskriminere?

En annen debatt som har blitt overskygget av privatskolevedtaket er unntaksadgangen i lovverket som gir enkelte organisasjoner rett til å diskriminere. SV har i på dette landsmøtet diskutert om denne unntaksadgangen bør fjernes eller om det bør endres slik at man fortsatt har lov men at dette vil medføre konsekvenser. Det dette egentlig dreier seg om er om hvor liberal vi skal være i Norge og om det finnes grunner til at dette kan tolereres. Skal for eksempel kirkesamfunn med loven i hånd tvinges til å ansette homofile prester? Skal vi ha et samfunn hvor verden består av absolutter eller skal vi ha rom for noe forskjellighet?

I denne debatten konkluderte jeg med at det ikke vil være riktig å tvinge frem ansettelser eller på denne måten ha en absolutt tilnærming til antidiskriminering. For det finnes tilfeller hvor det for enkelte kan være feil eller virke mot sin hensikt å gjennomføre dette.

Min venn Even Gran har formulert dette i et innlegg på Fritanke.no. I et utdrag fra dette sier han: ”Kunsten er som nevnt å finne ut hvor mye intoleranse man i et liberalt samfunn skal kunne tolerere. Men grensa kan ikke gå her, SV. At homofile ikke får seg jobb hos Torp, eller hos de andre klin sprø småmenighetene rundt om i landet, mener jeg er godt innenfor hva vi i et liberalt samfunn bør tåle.” Noe annet er det kanskje å akseptere dette innenfor en statskirke. Der mener jeg det skal være rom for alle når staten omfavner en enkelt religion eller ett kirkesamfunn.

Og dette sier kanskje det meste? Men for å understreke hva jeg mener så bruker jeg Even en gang til jeg: ”Et mangfoldig og pluralistisk samfunn handler ikke om å klappe hverandre på kinnet og forby alt man ikke liker. Det handler om å leve med intoleranse, dumskap og urettferdighet, og kjempe mot alt dette med argumenter, ikke tvang.”

I dette ligger det for meg at vi også må tolerere intoleranse, men dette betyr ikke at vi må akseptere det. Derfor er det viktig at det finnes virkemidler for å arbeide mot slikt. Men med tvang vil du ikke oppnå mye, men fornuften vil nok seire til slutt. Håper jeg inderlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar