31. januar 2009

Om helbredende krefter

Mange har gjennom tiden opplevd å blitt behandlet av Joralf Gjerstad, kanskje bedre kjent som Snåsakaillen (snåsamannen på riksmål). Alle disse er sine egne sannhetsvitner på at det finnes muligheter til å finne helse gjennom annet enn det vi ser på som tradisjonell skolemedisin. Og det skal vi ha respekt for synes jeg.

Personlig tror jeg ikke på at Snåsakaillen, eller andre healere for den del, har hender som i seg selv kan helbrede. Men jeg tror på at de har evner som klarer å mobilisere den sykes eget sinn, hjernen, til å kjempe mot sykdommen. Menneskesinnet tror jeg er undervurdert av mange, og at denne kroppsdelen har muligheter til å stimulere til kamp mot sykdommer , mener jeg er åpenbart. For at mange har blitt friske på en eller annen måte, det har jeg ingen grunn til å mistro. Spørsmålet er på grunn av hva?

Men når det er sagt, så synes jeg også at vi skal respektere andres tro på dette fenomenet. Ikke være så nedlatende at deres tro blir satt til side fordi "vår" tro kan måles i et laboratorium eller etterprøves gjennom forskning. Selv om jeg ikke tror selv, så har jeg stor respekt for Joralf og hans tilhengere og deres tro på at det finnes mer mellom himmel og jord enn det skolemedisinen forklarer vitenskapelig.

Og Joralf Gjerstads engasjement bøyer jeg meg i støvet for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar