21. januar 2009

Det står en grønnmalt benk i hagen...

Men hvorfor står det ikke en på Husbyjordet i Stjørdal? Eller ikke bare en benk, flere! Spørsmålet ble reist av Nina Anette Birkeland på Stjørdalspuls i en annen sak som ble debattert. Og spørsmålet er såpass bra det, at jeg følger opp med noen tanker om temaet.

Husbyjordet er som de fleste vet på vei til å bli kulturområde nummer 1 i Stjørdal. Dette kan du like eller mislike, akkurat det skal ikke jeg ta opp her. Det som er vedtatt kan vi kun gjøre om dersom det kommer andre flertall til makten og prosessene ikke har kommet for langt til at de lar seg endre.

Men det jeg har lyst til å skrive litt om er den “parken” som er der i dag. Grønne lunger er veldig viktige, det vet alle. Der er det rom for rekreasjon, tanker, lek og liv. Men da må vi ha mer enn gress. Ja, ikke misforstå meg, jeg liker å ligge i gresset og telle skyer jeg. Men det er kanskje ikke alle som liker det, og ikke minst kanskje ikke hele tiden.

Husbyjordet har også et uutnyttet potensiale fram til kulturhuset og parken er ferdig en gang, og dette potensialet synes jeg vi skal være litt kreative med snart. Hvorfor plantes det ikke noen busker og hekker, plasseres ut noen benker, gjerne anlegges en liten dam. Hvorfor opparbeides det ikke noen blomsterbed og legges til rette for barnefamilier med et lekeområde. Hvorfor kan vi ikke bygge en rampe for skatere i den ene enden.

Mulighetene for Husbyjordet er mange de, og med det tidsperspektivet vi realistisk sett har før noe skjer og kulturhuset er ferdig, så burde vi klare så mye mer. Og det har jo blitt påvist det at vi i Stjørdal har massevis med millioner som vi setter på bok som kunne ha blitt brukt til investeringer. Om vi vil da. Men det er det jo ikke sikkert at alle gjør.

Men hva vil du? Om du har ideer til hva vi kunne gjøre, så kanskje du kunne skrive litt her inne? Koble deg gjerne til dette innlegget, men skriv også gjerne egne innlegg om du synes det blir feil å kommentere mitt. Dette dreier seg for meg ikke på noen måte om partipolitikk, men om hva vi vil og ikke vil med Stjørdal sentrum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar