11. februar 2009

Ja til felles valgdag!

I de siste valgene har det vært så som så med valgdeltakelsen i Norge. Variasjoner er det, men til tider er oppmøtet så lavt at det kan være riktig å stille spørsmål med om vi bryr oss nok om å stemme eller om det er på tide å endre systemet. Hvis politikk er så lite viktig at vi ikke kan stikke ut en kjapp tur en ettermiddag hvert andre år for å si vår mening, hva er det som er galt da?

Debatten om felles valgdag for kommune- fylkestings- og stortingsvalg er en debatt som dreier seg litt for lite om demokratiets rolle synes jeg, og kanskje for mye om hva som skal være de profilerte interessene og medienes fokus i en kort og intens valgkamp. Er det slik at de lokale intressene og sakene vil forsvinne i en felles valgdag? Jeg tror ikke det.

For det er også ofte slik at folk rundt om omgir seg med media som også kan ses på som ultralokale. I min egen kommune har minst én av lokalavisene erklært at "...alt som skjer utenfor kommunegrensa er å regne som utenrikspolitikk." Og når de nasjonale og regionale media samtidig egentlig ignorerer de lokale sakene uansett, hva er da problemet?

Jeg forstår de som er lokalpolitikere i storbyene våre. I de urbane rom hvor nasjonal- og regionalpressen er å se på som lokalmedia. Der er det nok slik at de lokale sakene vil forsvinne noe. Men i mitt fylke, hvor samfunnet i hovedsak består av små byer og bygder i svært varierende størrelse, så har ikke argumentene særlig tyngde føler jeg. Hvis felles valgdag kan bidra til at det skapes en interesse for politikk og oppmerksomhet på det som angår oss alle og som samtidig bidrar til økt valgdeltakelse, ja da er jeg villig til å forsøke det.

For det viktigste for meg er at alle sier sin mening. Det er ikke det viktigste hva de stemmer faktisk, men at de stemmer. Aller helst håper jeg at de stemmer ut i fra bevisste valg, og da er jeg overbevist at mange i årene som kommer vil velge SVs stemmeseddel. Men det er først når du stemmer, at du egentlig har en mening.

Liten oppdatering...

--- Om du trodde at det finnes kun en mening om dette i SV, så les på siden til Trond Martin Sæterhaug. Han er av nøyaktig motsatt oppfatning, og jeg synes det er flott at det finnes forskjellige meninger om dette. Og når det blir avstemning i Stortinget, så får jeg vel finne noen som kan smitte ham skikkelig med influensa eller noe sånt slik at vara'en slipper til. Eller for den del. Vi kan da vel like gjerne gjøre et brakvalg og komme inn begge to? :)---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar