14. februar 2009

Det nomineres fortsatt

I helga er det fortsatt flere fylkeslag i SV som har nominasjonsmøter for å finne toppkandidater til stortingslistene. Toppkandidater som til slutt skal danne profilen som SV skal gå til valg med. I et innlegg i sin blogg skriver Trond Martin Sæterhaug, 1. kandidat for Nord-Trøndelag SV at det er kult at gjennomsnittsalderen i SVs potensielle gruppe på stortinget kan bli under 40 år. En interessant problemstilling, men også en som skremmer.

Det er bra at det er plass for unge og fremadstormende politikere i sentrale posisjoner. Det viser at partiet har stor takhøyde og tar alle på alvor. Men når det i overveldende flertall er unge politikere som bekler sentrale posisjoner, er det da fortsatt bra? Er det ikke slik at mye kunnskap kommer gjennom livserfaring og ikke nødvendigvis gjennom bøker?

Er det slik at de erfarne politikerne, gjerne med lang yrkes og livserfaring, er blitt litt mindre verd i forhold til stortingsvalg? Jeg vet at de unge toppkandidatene ikke ser det i dette perspektivet. Ingen tror at erfaring ikke er viktig, men det å sitte på stortinget skal faktisk være mer enn bare kult. Stortingsplassen innebærer hardt arbeid, bruk av all den erfaring som du har og ikke minst å knytte til seg mennesker rundt seg for å samarbeide. Oppe i alt dette blir faktisk ikke erfaring mindre viktig, heller det motsatte. Mangel på erfaring kan vise seg å bli en fare også.

I Oppland nå står striden denne helga mellom to svært dyktige politikere. Aksel Hagen på den ene siden og Kjetil Bjørklund på den andre. Både Aksel og Kjetil har erfaringer som kan bli viktige å ta med seg i valget i 2009, men etter min mening så er det også riktig, og ikke minst viktig, at den aktive kommunepolitikeren og fylkespolitikeren, blir en viktig og sentral del av SVs stortingsgruppe. For du har med deg også helt andre perspektiver når du kommer fra lokalpolitikken.

Jeg håper at de beste vinner jeg, men det er ikke kult om mangel på erfaring skal bli det som avgjør valget i 2009.

Men om jeg skulle velge, så ville nok jeg ha valgt Aksel Hagen til å kjempe for tilliten i Oppland i 2009, og på denne måten gjenerobre stortingsplassen derfra. For jeg mener også at hans erfaring og alder vil være et stort pluss for den kommende stortingsgruppa til SV. Men nå bor jeg ikke på Lillehammer lenger, og må vel bare beskue det som skjer fra her oppe i nord.

Uansett, ha et godt nominasjonsmøte Oppland SV!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar