17. desember 2008

Tanker om månen

Forleden dag var det fullmåne og visstnok en spesiell fullmåne også. Den var veldig vakker der den sto på himmelen, og den var bemerkelsesverdig stor denne gangen. Altså månen var jo ikke større enn vanlig. Månen er like stor hele tiden den, men den større ut. I følge nyhetene var dette forårsaket av at den var litt over 50 000 kilometer nærmere jorda enn vanlig.

Dette er jo sikkert ikke så veldig spesielt, men i min enfoldighet kom jeg på at jeg faktisk ikke visste hvorfor det var slik. Har det noe med månens bane rundt jorden å gjøre? Jeg kunne sikkert ha sendt en epost til Blindern og spurt stjernetitterne der og fått et fornuftig svar. Men jeg spør heller dere jeg. Er det noen som vet det? Er det ofte dette skjer? Er dette noe man beregner når man skal reise til månen? Det vil jo unektelig være økonomisk lønnsomt å reise dit når avstanden er såpass mye kortere.

Strøtanker er merkelige dere. Kommer i mange fasonger og retninger. Men spørsmålet er vel om man tør å lufte dem i offentligheten. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar