18. desember 2008

Hvem lyver?

I dagens budsjettbehandling i kommunen ble det hevdet at jeg kalte ordføreren i Stjørdal en løgner. En interessant tanke, men dessverre noe som faller på sin egen urimelighet. Ja, jeg hadde nok kalt hvem som helst en løgner om det hadde vært sannheten, la det ikke være tvil om det. Men i denne saken var det slik at jeg refererte konkrete sitater i avisen Nationen hvor vår "kjære" ordfører hadde uttalt seg om kommuneøkonomien.

Under overskriften "Fattig og rik i kommune-norge" fremstilles Stjørdal som eksempel på en av de rikeste i kommune-norge. Og dette er ikke basert på gjetting, antagelser eller synsing. Dette er basert på en spørreundersøkelse gjennomført av Nationen direkte til landets ordførere.

I løpet av intervjuet for å forklare situasjonen i Stjørdal skriver journalisten: "De kommer fra samme parti, men lever i forskjellige verdener. Mens Steigen-ordføreren må «pisse i buksa» for å få budsjettet i balanse, kan partikollegaen i Stjørdal fylle opp et fond på 40 millioner."

Journalisten skriver videre at "... pengene har ikke Elverum noe behov for å bruke opp. Stjørdal setter dermed 40 millioner i fond..." For å utdype dette sier ordføreren vår følgende: "De skal vi ha i reserve, og det gir oss en buffer. Vi har aldri hatt et så godt resultat" Personlig synes jeg det er rart at det er mulig å skjønnmale situasjonen så mye og så lenge uten å få dårlig samvittighet ovenfor de han burde ta best vare på, innbyggerne i kommunen.

Er det virkelig så rart at man lurer på hvilke svar i spørreundersøkelsen som kunne ha gitt inntrykket som journalisten sitter igjen med? Jeg har selv vært i kontakt med journalisten og pratet med ham om situasjonen i Stjørdal. Kommunen hvor rektorkollegiet har bekreftet at stjørdalsskolene nå drives pedagogisk uforsvarlig. Kommunen hvor stadig flere ansatte blir sykemeldt på grunn av arbeidspress langt ut over det normale. Kommunen hvor vi ikke har råd til å la være å underbudsjettere i barnevernet. Er det ikke merkelig at virkelighetsforståelsen er så annerledes?

Jeg har dessverre en mistanke om at det ikke var ordføreren selv som besvarte undersøkelsen, men det tror jeg aldri jeg får vite sikkert. Jeg får sannsynligvis heller ikke vite hva som ble svart. Akkurat dette utfordret jeg ordføreren på, og det ville vært svært enkelt å dokumentere hva som ble sendt Nationen. Men etter dette stillnet det fra ordføreren.

Kanskje var det julefreden som plutselig senket seg hos Johan Arnt Elverum?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar