20. desember 2008

Partipisk og demokratiet

I en artikkel i Saltenposten skrives det om partipisk og de demokratiske prinsipper. Viktige momenter som berøres, og så absolutt et moment man bør merke seg. Dette med partipisk er etter mitt syn nemlig blitt et grunnleggende demokratisk problem i den politiske debatten.

Meninger brytes alltid i politisk styre og stell. På denne måten kommer man også fram til ny kunnskap og kan gjennom dette kanskje også endre standpunkt. Slik er det vi arbeider i mitt parti, og mine partikamerater vil alltid kunne ta et avvikende standpunkt om vi ikke er enige og så lenge vi ikke direkte bryter med vårt vedtatte partiprogram.

I tillegg til varianter med partipisk, er det mye pinligere å se hvordan det skapes en overordnet partipisk på tvers av partigrensene. I Stjørdal kommune består flertallet i kommunestyret av Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti. At denne koalisjonen, som egentlig har svært forskjellige utgangspunkt i sine politiske programmer, skulle ha en tilnærmet identisk holdning til politiske utfordringer er i seg selv mildt sagt overraskende.

Derfor er det ikke så overraskende at lokalpressen påklager lukking av gruppemøter i disse brede sammensatte politiske koalisjonene. Ved å lukke felles gruppemøter så tar man debatten ut av det offentlige søkelyset, og meningsbrytningene som jeg setter pris på forsvinner fra offentligheten. Da avgjør man i prinsippet sakene i lukkede møter, og dette mener jeg i seg selv er på grensen til det ulovlige i forhold til politisk virke.

Partipisken er vel mest kjent og mest brukt i Arbeiderpartiets arbeide, men når man i prinsippet innfører partipisk på tvers av partier, så når dette politiske problemet uante høyder. Og jeg minner om at under siste budsjettbehandling i min kommune, så falt følgende utsagn fra Fremskrittspartiets representant Ola Morten Teigen (fritt etter egen hukommelse inntil sitatene kan hentes fra web-TV): "... Det er mye bra forslag i SVs alternative budsjett. Også punkter som jeg (les fremskrittspartiets representant) kunne ha stemt for. Men dette tør jeg ikke..."

Det handler altså ikke bare om manglende politisk vilje eller politisk evne til å finne løsninger. Det handler også om manglende politisk mot, og da er partipisken veldig farlig og et virkelig demokratisk problem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar