17. desember 2008

Politikk anno 2008

Sitter her for meg selv og tenker. Jeg gjør det fra tid til annen, og det er bra. Blir lett selvkritisk og på sikt konstruktiv av slikt. I dag er det ett tema jeg fikk litt lyst til å skrive om som jeg ikke har berørt på en stund. Det gjelder hvordan man arbeider politisk i dagens samfunn.

Som partimedlem og idealist føler man av og til at man blir litt for rund i kantene når det kommer til praktisk politikk. Når det gjelder de lange linjene i arbeidsprogrammer og sånt, da klarer man å bevare perspektivene og idealene. Men i hverdagen er det vanskeligere.

Jeg er jo i hovedsak lokalpolitiker som kun har et genuint ønske om å gjøre min "verden" bittelitt bedre for alle som lever i den. Men klarer jeg å oppnå dette gjennom mitt virke? Jeg har til tider forsøkt å kjempe for å arbeide sammen i kommunen for å løse oppgaver på en bedre måte, men det er ikke lett. I hvert fall ikke med den posisjonen vi har i Stjørdal i dag.

Men jeg har faktisk tenkt å fortsette jeg med å bidra til at vi kommer fram til bedre måter å gjøre ting på. Om dette er innenfor partisystemet med blokker og fronter, eller om det er på siden av partisystemet med dialog og samarbeid, er faktisk ikke så veldig viktig. Det viktige er at vi får gjort noe som gjør en forskjell. At vi klarer å se hvem vi arbeider for og hvorfor vi gjør det i stedet for å tenke på hva dette betyr for oss personlig.

For meg betyr det politiske arbeidet kun at jeg får lov til å bidra til å gjøre Stjørdal litt bedre og litt mer inkluderende, så får folk i kommunen avgjøre om det er slike politikere de vil ha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar