25. oktober 2008

Kommunale foreldreutvalg (KFU)

På skolekonferansen i Stjørdal 25. oktober 2008 ble forholdet til det formelle rundt opprettelse av KFU i kommunene problematisert. Jeg har alltid sett på skole-hjemsamarbeidet som en svært viktig ressurs i forhold til utvikling av hverdagen for de aller mest sentrale aktørene i dette; elevene. Likevel ser vi i mange kommuner at det kan være vanskelig å komme i gang. At det kan føles tungt å komme inn i de prosessene hvor KFU kan være bidragsyter. Dette er det på tide at vi gjør noe med!

KFU kan ha en svært viktig rolle i skole-hjemsamarbeidet om vi legger til rette for reell medvirkning. Muligheten for medvirkning er svært varierende fra kommune til kommune, og ofte er mulighetene helt avhengig av ildsjelene som tar tak i de forhold til mer eller mindre tilfeldig blir tilgjengelige for behandling i utvalget.

Jeg mener det er riktig å formalisere dette samarbeidet lokalt, men vil også arbeide videre med nasjonale retningslinjer for etablering, mandat og virke. På denne måten kan kommunen pålegges et ansvar for å videreutvikle tanken om samarbeid og vil måtte sørge for og legge til rette for foreldrenes reelle innflytelse. Dette vil jeg ta opp i møter med politisk ledelse i min egen kommune raskt. Jeg tror vi i SV kan koordinere dette arbeidet også slik at vi løfter fram denne medvirkningen også på fylkesnivå.

Jeg mener også at det må etableres formelle og jevnlige møteplasser slik at det er mulig å gi KFU reell innflytelse i møter med beslutningstakerne. Det er ikke i foreldrenes og barnas interesse at KFU etableres som en paraplyorganisasjon hvor det ikke er mulig å delta i beslutningsprosessene og å påvirke disse. Da kan oppgaven for mange foreldre føles håpløs og vil raskt kunne bli oppfattet som et sandpåstrøingsorgan, noe det er mer enn nok av i kommunale fora. SV mener at saker som angår skolens indre liv og direkte elevkontakt kanskje bør legges ut til høring i KFU før beslutninger fattes. Likeledes bør KFU gis mulighet til, i begrenset omfang, å kunne orientere politisk nivå, i de møter hvor sakene avgjøres.

Nå er tiden inne for at foreldrene i skolen gis en reell og formell plass i beslutningskjeden, og jeg skal arbeide videre for å etablere dette i nærmeste fremtid. Jeg vil at SV skal gå inn for forpliktende vedtak om kommunale foreldreutvalg (KFU).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar