24. oktober 2008

Klimakampen.

Klimakampen er vår tids største utfordring. Det finnes mange kritikere der ute, og for hver dag som går er vi nærmere punktet hvor det er langt færre muligheter til retrett og for menneskeheten til å endre kurs.

Jeg er fortsatt framtidsoptimist slik at jeg har beholdt, og forsøker å spre, troen på at det enda er mulig å endre kurs før det er for sent. Men jeg er også realist og ser at klimapåvirkningen på f.eks. polområdene går langt raskere enn det mange hadde forutsett/fryktet. Derfor mener jeg at det er riktig at vi nå setter inn det som kreves av ressurser for å utvikle oss i retning av et samfunn som reduserer utslipp fremfor å arbeide for å redusere veksten.

Klimaspørsmålet mener jeg bør bli den viktigste delen av valgkampen i 2009. Som spesielle tiltak mener jeg at følgende blant annet er viktig:

  • Erkjenne at systemet med kjøp og salg av klimakvoter også er å kjøpe seg samvittighet for egne utslipp.
  • Vurdere om vår egen petroleumsbaserte økonomi kan videreføres i dagens form.
  • Vi må benhytte langt større deler av vår nasjonalformue til å stille teknologi til rådighet for langt mer forurensende nasjoner.

Skal vi oppnå endring kan vi ikke vente på at alle andre tar i et tak. Vi må starte med oss selv, så får heller andre komme etter når de ser at Norge er foregangsnasjon også innen dette feltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar