18. oktober 2008

Du må ikke tåle så inderlig vel…

"Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv," skrev Arnulf Øverland. Jeg er ingen stor diktkjenner eller litteraturtolker så jeg skal ikke forsøke å late som om jeg vet hva forfatteren selv la i disse ordene. Men ordene gir likevel mening for mange inkludert meg selv, og det er kanskje det viktigste med dikt og litteratur. At ordene gir mening for andre i lang tid etter, og kanskje også i andre sammensetninger enn de opprinnelig var tiltenkt.

Derfor er det i dette lyset jeg tar Øverlands ord til inntekt for mitt eget virke i den politiske sfæren. Jeg tar ordene til inntekt for at man ikke skal se på alt i et perspektiv som omfatter "oss" og "dem". I mitt perspektiv er det slik at urett som begås mot andre, også begås mot meg selv om jeg ikke direkte blir rammet av den. Kamp mot urett har derfor blitt ledesnoren jeg lever etter, og det tror jeg smitter over i engasjementet mitt.

I Stjørdal foreslår rådmannen igjen i disse dager å kutte i tjenestetilbudet for de aller svakeste i kommunen. For man må forstå at de kanskje svakeste i mange sammenhenger, med lovbestemt rett på spesialundervisning, skal få et minst like dårlig skoletilbud som alle andre i skolen. Kutt som har vært foreslått før, men som heldigvis ble avverget om enn i siste liten og på grunn av aksjoner som burde være fullstendig unødvendige.

Minst like dårlig kvalitet er i seg selv et patetisk argument for innsparinger, men når man ser det i lys av at det borgerlige flertallet i nesten samme åndedrag pålegger påplussinger til egen lomme for å kunne utøve det arbeidet de er folkevalgt for, blir Arnulfs ord for meg legemliggjort. Jeg kan ikke akseptere at politikere med mer enn nok, alltid sørger for seg selv og pålegger andre å bære kostnadene.

Derfor vil jeg fortsette kampen mot kuttene for de aller svakeste samtidig som jeg fortsetter kampen mot en tilnærming til egen lommebok som minner om trangsynthet eller fryktelig dårlig utviklet gangsyn. For meg betyr Arnulf Øverlands ord virkelig noe. De ér en rettesnor eller ledetråd om du vil, ikke bare en floskel som man lirer ut av seg i festtaler eller når man ønsker å oppnå noe selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar