3. mai 2007

Lei av meninger?

Er det bare jeg som begynner å bli lei av det alle skriver om i sine leserinnlegg i avisene? Jeg vet jeg har vært blant de som har produsert noen spaltemeter på denne måten, men i valgtider tar det av så mye at jeg ikke gidder å lese mye selv heller. I tillegg er mange både lemfeldig med sannheten og velger å ta tak i enkeltheter de vet er usanne når de tas ut av sammenhengen.

Og hva med diskusjonsgruppene på de forskjellige avisene? Det var en gang jeg tok på meg jobben med å være forsvarer for mine syn på disse. MEN tilslutt ble jeg så sint at jeg nesten kastet PC'en i veggen. Disse forumene består i hovedsak av mennesker som lever og ånder for krangelen. Mennesker som ikke har mye bedre å finne på enn å krangle om alt. Men er det egentlig noen andre som egentlig leser det som diskuteres?

En av de nye farsottene sitter du å leser på nå. Blogging var litt kult for kort tid tilbake. Kanskje er de det ennå, men igjen hvem er det som leser dem? Har selv forsøkt å finne ut om treff og leserfrekvens, men har gitt opp. For disse er "produktplassering" alfa og omega. Er ikke bloggen din lenket opp fra noe sted, er det ingen som finner den.

Men hvorfor driver jeg med det selv? Hvorfor er jeg på Facebook? Hvorfor blogger jeg og hvorfor skriver jeg leserinnlegg. Jo fordi dette er en del av det å kunne ytre seg om saker som står hjertet nær. For jeg vil forsvare andres rett også, selv om jeg mener de misbruker folks tillit. Nettopp fordi det er en demokratisk rettighet å ha avvikende meninger og presentere dem så fremt de ikke er direkte lovstridige.

Men det er en forskjell. Jeg bruker ikke karakteristikker om andre mennesker rundt meg som kan virke trakasserende eller sårende. Jeg har respekt for de rundt meg, og forventer at andre også legger lista like høyt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar