13. mai 2007

Grønt"drag"?

Hva er det som er så viktig med disse grøntdragene alle snakker om i Stjørdal. Det virker som om dersom vi klarer å lage en (nesten) sammenhengende rekke med blomsterpotter og fortaustrær, så er vi som bor i Stjørdal tilfredsstilt? Er det virkelig slik?

I Stjørdal har vi muligheter til utvikling som få andre byer har i dag. I Nord-Trøndelag er vi unike, og i resten av Norge spesielle. Vi er et populært sted for bosetting, og folk flest trives i Stjørdal mener jeg (selv om mange ungdommer til tider mener at Stjørdalen er verdens kjedeligste sted) Men har vi funnet ut hvorfor folk trives?

En av mine hypoteser er at vi trives fordi byen er passe stor og at tilbudet er tilstrekkelig. Men i en vekstkommune vil alltid disse forventningene endre seg. Vi vil ha stadig mer, det er en kjennsgjerning, men dette klarer ikke byen å henge på med. Vi klarer ikke å utvikle tilbud som tar hensyn til endrede mønster i forventningene. Hva dette skyldes er kanskje sammensatt også, men jeg tror ikke jeg er langt ute på viddene hvis jeg sier at det kan være fordi de som styrer byen i dag ALLTID bruker historien fra 10 og 20 år tilbake i tid for å forklare veien videre.

Jeg derimot, er i stand til å se Stjørdal med nye øyne. Øyne som ikke alltid er fiksert på hva som har blitt sagt for 20 år siden. Øyne som vil se framover for å skape noe nytt og annerledes. Jeg har også evnen til å se langt framover. Jeg mener vi skal se byutvikling i et 50 års perspektiv. Ikke 5 som nå. Det kan faktisk hende at 50 år ikke er nok også. Dette skremmer det borgerlige styret, noe som ikke er vanskelig å forstå.

Hva har så de grønne dragene med denne debatten å gjøre? Jo dette er det beste eksempelet på den feilslåtte politikken som føres i Stjørdal for tiden. Å etablere grøntdrag er ikke vanskelig. Trær langs veien og blomster i potter blir man ikke husket for i framtida. Men å være forutseende og visjonær nok til å se at vi nå har én unik mulighet til å gi folk en annen hverdag, det er noe annet. Det er nemlig svært uvanlig at så store områder er tilgjengelige midt i en by.

Jeg har selv erfaring med hva en bypark vil bety for folk flest om den er anlagt riktig. Jeg har også selv erfaring med at et kulturhus aldri vil kunne engasjere like mange av innbyggerne. Defor mener jeg nå at "grøntdraget" til de borgerlige må erstattes av en solid og godt planlagt bypark som faktisk flertallet av innbyggerne vil ha.

Om 50 år vil barnebara våre dømme oss for det vi har gjort i dag. Men dersom vi gir dem en park, har de også muligheten til å velge på nytt hvis Stjørdal får en annen utvikling enn vi antar i dag. Bygger vi kulturhus, svømmehall, hotell og annen næring på Husbyjordet nå, vil de ikke kunne velge i framtida. Så dette har faktisk med valgfrihet å gjøre også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar