21. august 2007

Kvalitet i skolen

SV har lenge være den fremste forkjemperen for økte ressurser til skolen og oppvekstsektoren. I noen sammenhenger har dette betalt seg godt, som for eksempel gjennom den enorme satsningen som nå er på barnehagefeltet. Full barnehagedekning hadde vi hatt for lenge siden om det ikke hadde vært for de borgerlige kameratene som nesten klarte å sabotere satsningen i flere år. Nå ser det likevel ut som om vi lykkes innen få år, ikke minst takket være løftet SV-leder Kristin Halvorsen ga det norske folket. For denne seieren er hennes, ikke Johan Arnt sin!

Nå er tiden inne for å ha full oppmerksomhet på skolen. Voksentetthet er fortsatt viktig, og kanskje det viktigste grepet i forhold til tilpasset opplæring, men kvalitet i skolen vil være den viktigste enkeltsaken i skolepolitikken vi vil arbeide med i denne perioden. Lenge har det blitt hevdet at barna i Stjørdal presterer bra i forhold til de målinger og tester som blir gjennomført. Dette brukes som argument for å redusere ressursene i skolen. En slik reduksjon har det borgerlige flertallet nå gjennomført over mange år. Nå når det er valg begynner de borgerlige partiene igjen å snakke om voksentetthet og at det er behov for å gjøre noe med ressursene som tilføres skolen. Dette blir litt komisk for oss i SV som, av de samme partiene, har blitt latterliggjort for de samme argumentene gjennom de siste fire årene. Men i SV vet vi at det vi måler i dag, er resultatene av det skolen var for 10 år siden. Skal vi se den reelle kvaliteten på skole i Stjørdal i dag, må vi vente flere år til elevene har opplevd full effekt av den dårlige kvaliteten. Men da er det for sent! SV frykter da at er skaden på barna våre allerede har skjedd. Dette vil ikke vi finne oss i. Det er mye bedre, og også billigere, å forme et barn enn å reparere en voksen.

Med stor knapphet i lærerressursene, blir de nest svakeste de store taperne. De svakeste får hjelp fordi de har enkeltvedtak som gir dem rett til oppfølging. De sterkeste klarer seg som oftest bra, men de nest svakeste faller i gjennom og det tar ikke lang tid før de da befinner seg i samme kategori som de svakeste med individuelle vedtak. Uheldigvis har mange allerede da rukket å gå ut av det målbare skolesystemet. Slik vil vi ikke ha det.

Derfor vil vi:
  • Detaljert kartlegge lærernes kompetanse og behov for utvikling/påfyll
  • Arbeide målrettet for å gi alle skoler spesialistkompetanse
  • Se på hvordan innvandrere integreres og hvordan de blir en ressurs i klassen
  • Arbeide målrettet med forbedring av systemer for tilrettelagt undervisning, både for de svakeste, de nest svakeste OG de beste.
  • Styrke helsesøsterfuksjonen slik at det blir lettere å få kontakt direkte med de som trenger hjelp og veiledning
  • profesjonalisere rådgivertjenesten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar