1. mars 2007

Lokale klimaproblemer?

Klimaspørsmålet er vår tids største utfordring. Samtidig som det er det vi i framtida må bruke mest energi på, så er det også det spørsmålet som vi kanskje vanskeligst ser mulighetene for å endre lokalt. Hva i alle dager kan vi i Stjørdal gjøre for å hindre at isen i Arktis smelter?

Jeg mener vi kan gjøre mye! Et slagord for noen år tilbake var: "Tenk globalt - handle lokalt" Dette gjelder fortsatt. Om alle i verden tenkte at det de gjorde lokalt ikke ville ha noen effekt, så ville ingen gjøre noe i det hele tatt. Da ville vi innen få generasjoner få oppleve en dramatisk endring av det samfunnet vi kjenner i dag.

Men hvorfor er dette så vanskelig å ta på alvor? Hvorfor skal vi sitte stille og se på at vi utsletter oss selv. En jeg kjenner sa en gang at miljøpolitikken er den aller viktigste oppvekstpolitikken. Og han har rett. Miljøpolitikken handler kort og godt om hvilke verdier vi vil overlate til våre barn. Og personlig vil jeg ovelate mye til mine barn.

I Stjørdal vil SV derfor nå starte arbeidet med å gjøre kommunens lokale miljøplan om til en miljø- og klimaplan. På denne måten kan vi jobbe mer strukturert for å finne løsninger lokalt som kan bidra til å gjøre verden til ett litt bedre sted å bo i ... i framtida også!

For mine og dine barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar