14. mars 2007

Å bygge barnehager

Det er en kunst! I hvertfall når man ikke kan planlegge skikkelig. Det har vi nå sett eksempler på i vår egen kommune. Vi har jo som kjent et borgerlig flertall i kommunen som vedtok for en stund tilbake at "Stjørdal har bygd sin siste kommunale barnehage", et vedtak som har ført oss ut det uføret vi er i nå.

I Stjørdal vil vi mangle barnehageplasser i 2008 uansett hva vi gjør i 2007. Dette er den spådommen jeg kommer med i dag, i mars 2007. Vi har ikke kapasitet på planleggingssiden og det finnes heller ikke kapasitet i byggebransjen for å klare det. Slik går det når man er så sneversynt som våre borgerlige venner har vist seg å være.

Men debatten om SV og barnehager har i de siste dagene tatt helt av. Det er ikke grenser for hva Senterpartiet og Stjørdalens Blad kan finne på å gulpe opp av usannheter og fordreininger av virkeligheten. SV er det partiet i Stjørdal som ALLTID har stått på for bygge flere barnehager, fortrinnsvis kommunale.

I saken i Lånke dreier det seg heller om å klare å tenke helhetlig. Det overrasker meg ikke at Senterpartiet og Arbeiderpartiet ikke har interesse for jordvern. Det har vi visst lenge, og derfor så vi vel at dette kom. Men å klare å gjøre dette til et spørsmål om å sabotere er jo bare pinlig.

Barnehage i Lånke blir det, men SV mener at det må være mulig å finne tomt for denne på et sted som ikke fører til innsigelse fra fylkesmannen. Når vi finner det kan det kanskje bli to barnehager i Lånke i stedet for en, og det skal ikke være sånn at vi må kappes om å være nikkedukker for avisene og enkelte pressgrupper. Det klarer Fremskrittspartiet å ta seg av.

Jeg stemmer ut i fra min og mitt partis overbevisning. Om det skal det ikke være noen tvil. Dersom noen ønsker å dra det i tvil kommer jeg til å reagere. Jeg forsøker faktisk å se helheten i kommunen i denne saken, noe alle andre behendig glemmer. Og helheten tilsier at vi må legge til rette for å unngå forsinkelser som en innsigelse fra fylkesmannen vil være.

Hadde bare representantene fra Ap og Sp også klart å se dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar