22. april 2009

Konklusjoner?

Ja da har rapporten fra Kontollutvalget i Nord-Trøndelag Fylkesting om teaterhøringen og de teatralske økonomiske betenkeligheter endelig kommet. En rapport som over ca. 8 sider ramser opp alle de forhold som ligger i begrepene forsvarlig økonomistyring og som forsøker å synliggjøre hva som er forventet av alle nivåer i organisasjonen underlagt fylkestinget. På litt i overkant av 1 side finner vi forsøket på analyser av hva som har skjedd.

En rapport som i analysedelen påpeker at teatersjefen gjorde feil, at teaterstyret gjorde feil, at fylkesrådet gjorde feil og faktisk implisitt at fylkestinget også gjorde feil. Men de feil som synliggjøres i rapporten i seg selv, er på langt nær noe grunnlag for å fordele skyld eller å utpeke hvem som skal stilles til ansvar etter min mening. Rapporten i seg selv er etter min mening i beste fall kun et arbeidsredskap for å forbedre rutiner og ingenting annet. Og rapporten i seg selv er langt under det jeg trenger for å kunne ta en kvalitativ begrunnet beslutning.

Men for Frps gruppeleder Endre Skjærvø er det annerledes. Fylkesråden for kultur (eller hele fylkesrådet for den del slik jeg forstår oppslagene i avisen) har etter hans mening ingen tillit lenger og kan ikke bli sittende. Eller fylkesråden trenger faktisk ikke møte heller på førstkommende fylkesting, om jeg forsto Trønderavisa riktig. Hvis Frp og Endre Skjærvø konkluderer slik med bakgrunn i denne nokså tynne rapporten, ja da lurer jeg på hvem som blir neste "offer". For om dette skal være normgivende, da sitter alle og enhver utrygt.

Og jeg sier det igjen, og igjen... Jeg tror ikke ett eneste sekund at dette er iscenesatt for å finne sannheter fra Frps side. Dette handler om å stille enkeltpersoner til ansvar for noe systemet, fra fylkestinget og ned til den enkelte ansatte på teateret, har bidratt til. På denne måten vil de forsøke å fremstå som kulturens forsvarer, selv om de i realiteten vil rasere kulturen gjennom sine økonomiske programformuleringer.

Men la nå Frp fortsette å late som de er et kulturparti. Vi som verdsetter kultur nok til å faktisk ville gi kulturen rammevilkår til å skape verdier, gjennomskuer dem tror jeg.

Og til Trønderavisa vil jeg vel egentlig bare si at for å kunne finne dekning for beskrivelsen "Knusende kritikk" i den fremlagte rapporten i seg selv, må man vel være ganske kreativ. Men dere kan jo lese rapporten selv og gjøre dere opp deres egen mening. God lesning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar