19. februar 2008

Egenandeler i skolen

Det har i det siste vært løftet en debatt om frivillige egenandeler i den norske fellesskolen. En debatt som sikkert kommer til å dukke opp fra tid til annen, men hvor mine konklusjoner er langt fra de som kommer fra regjeringshold.

Jeg mener egenadeler er en uting uansett hvor frivillige de er. I frivilligheten ligger det at ingen misunnelse eller følelse av mindreverdighet blir lagt til grunn. Slik er dessverre ikke verden. Samfunnet vårt er fullt av fordommer og klasseforskjeller. I hvertfall i folks øyne. Derfor vil ikke en ordning med frivillige egenandeler fungere som tilsiktet. I en perfekt verden hadde det blitt slik at de ressurssterke hadde bidratt mer enn andre og alle hadde vært fornøyd. Men dessverre, verden er svært langt fra perfekt!

I den virkelige verden som vi lever i, vil det nok bli slik at de rike etterhvert vil begynne å spørre om hva de får igjen for pengene sine (Noe jeg kaller kost/nytte perspektivet). Og de som ikke har råd vil føle manglende evne til å bidra og dermed trekke ut barna og finne på unnskyldninger for IKKE å delta.

Slik vil vi gjenskape akkurat de samme forskjellene som vi hadde før i tiden når egenadeler var tillatt. På papiret ser frivilligheten fin ut, men det er før man blander inn menneskesinnet og dets evne til å skape forskjeller og "oss og dem"-mentalitet.

Jeg er derfor sterkt i mot egenandeler, frivillige eller påtvungne. Dette er med på å skape forskjeller som samfunnet vårt ikke trenger. Skape klasseskiller som etterhvert vil bli avgrunner og leder oss over i skolesystemer som ikke bare reproduserer sosial bakgrunn, men som forsterker og skaper nye sosiale ulikheter.

Skolen vår skal vi finansiere over skatteseddelen. Kun da vil vi kunne argumentere for fellesskolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar