15. september 2008

Før og etter kristus!

Det var med en viss porsjon overraskelse jeg leste nyheten om at et forlag hadde bestemt å endre tidsregningen vi har i dag. Ikke at vi skulle bruke andre årstall, men at begrepene før kristus og etter kristus skulle erstattes av etter vanlig tidsregning.

Jeg skal innrømme at jeg er tilhenger av det nye religionsfaget som mer enn noengang før er nøytral i forhold til dominerende religioner. Jeg er også tilhenger av at alle skoleelever får en solid porsjon kristendom servert i dette faget, det er tross alt denne religionen vi har bygd mange av våre viktigste samfunnsverdier på. Verdier som vi alle holder kjære uansett hvilken religion vi bekjenner oss til.

Slik sett vitner det om historieløshet når man endrer tidsregningen slik som i denne saken. Jeg antar at dette er et forsøk på å være politisk korrekt, men jeg mener at forlaget her har bommet stygt. Det har aldri vært noens intensjoner at dette skulle bli konsekvensen, at man skulle starte en utvisking av alt som bærer religiøse hentydninger i seg.

I denne saken kan ikke departementet og regjeringen overstyre forlagene, men det er fullt mulig å henstille om at dette endres i neste opplag. La ikke misforstått politisk korrekthet bli til historieløshet i kunnskapsnasjonen Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar